Home
BOOR i-Magazine
Scholen
Intranet
zoeken
‹ vorig bericht   bericht 6 van 137   volgend bericht ›

11 april 2018

Roots of Empathy met baby Sami naar Eduard van Beinum

Groep 3 van de Eduard van Beinumschool krijgt op 19 april 2018 les van baby Sami. Hij is 6 maanden oud. Les van een baby?! Sami krijgt hulp van Mary Gordon, grondlegster van het programma Roots of Empathy. Een baby in de klas moet kinderen op school sociale vaardigheden bijbrengen. Baby’s worden al ingezet in bijna 4000 schoolklassen, verspreid over elf landen. De methode komt nu ook naar Nederland. En als allereerste naar de Van Beinum in Rotterdam!

Baby leert kinderen sociale vaardigheden
Roots of Empathy is een wetenschappelijk bewezen programma in de klas dat significant effect heeft op het verminderen van agressie en pesten onder schoolkinderen, en tegelijkertijd de sociale/emotionele competentie en empathie bevordert. Opvoedkundige Mary Gordon creëerde het programma in 1996 in Ontario. Naast Canada wordt Roots of Empathy aangeboden in Nieuw-Zeeland, de VS, de Republiek Ierland, Noord-Ierland, Engeland, Wales, Schotland, Costa Rica, Duitsland en Zwitserland.

Voorbeeldles
Op 19 april spreekt Gordon op een congres voor het eerst Nederlandse schoolleiders toe die geïnteresseerd zijn in deze aanpak. Voorafgaand aan het congres zal Mary samen met baby Sami een voorbeeldles geven op de Eduard van Beinum. Na de zomervakantie starten tien Rotterdamse basisscholen met het programma, waaronder de Eduard van Beinum.

Hoe werkt het?
Juf Sarina Hoogendam, die Mary Gordon twee jaar geleden zelf heeft geïnterviewd, legt uit hoe het werkt: “Er komt een moeder met een baby in de klas, de kinderen zingen een liedje om de baby welkom te heten. De baby wordt op een kleedje gelegd, de moeder gaat erbij zitten. Vervolgens begint de instructeur van Roots of Empathy vragen te stellen die betrekking hebben op de baby en zijn of haar ontwikkeling.” Voorafgaand aan elk klassenbezoek leren de kinderen door wat voor fases een baby gaat en bespreken ze hun verwachtingen. Achteraf praten ze na over wat ze zagen. Dan komen vragen los als: wie is, net als de baby, wel eens verdrietig? Bij wie zoek jíj dan troost?

Emoties benoemen via een baby
Juf Sarina is heel enthousiast over de methode en is trots dat Gordon aan haar eigen groep 3 de allereerste Roots of Empathy-les in Nederland komt geven. “Een baby is kwetsbaarder dan iedereen in de klas. Dat voelen zelfs de meest kwetsbare leerlingen uit de groep aan. Dat roept gevoelens op van zorgzaamheid en veiligheid. Een baby accepteert iedereen, het maakt niet uit wie je bent of wat je bent. Een baby heeft geen oordeel. Dat maakt dat het voor kinderen zo fijn is om hun emoties via zo’n baby te leren benoemen. Als je je kunt verplaatsen in de ander dan wordt het veel lastiger om vervelend te doen tegen een ander.”

Meer weten?
  • hetkind: Een baby als leraar? Mary Gordon laat via Roots of Empathy zien wat er gebeurt 
  • Algemeen Dagblad: Baby voor de klas leert kinderen sociale vaardigheden (AD 5 april 2018)
  • Roots of Empathy
Geschreven door: Annemarie Hogervorst, Eduard van Beinum