‹ vorig bericht   bericht 69 van 204   volgend bericht ›

18 februari 2020

LOB Medialeren: Met filmverhalen ontdekken wat je kan

Hoe zorg je dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te ontdekken waar ze goed in zijn? En hoe leer je ze vervolgens daar met zelfgemaakte filmpjes op te reflecteren? RVC De Hef, Rotterdam Vakmanstad en SKVR ontwikkelden een lesprogramma dat loopbaanontwikkeling en begeleiding (LOB) combineert met medialeren.

Op donderdag 6 februari presenteerden ze het resultaat na drie jaar praktijkervaring op De Hef. Tijdens deze bijeenkomst nam wethouder Said Kasmi (Onderwijs en cultuur) de publicatie Op verhaal komen. LOB Medialeren op De Hef in ontvangst. Ook vertelden betrokkenen over de ontwikkeling en meerwaarde van het lesprogramma.

LOB en medialeren combineren

‘In 2015 dachten we na over hoe we loopbaanontwikkeling en begeleiding beter konden vormgeven’, vertelt Anton Brand, afdelingsleider van De Hef. ‘We vonden het belangrijk daar veel aandacht aan te besteden, want veel leerlingen vinden het moeilijk. In diezelfde tijd waren SKVR en Rotterdam Vakmanstad in de extra leertijd op school bezig met medialeren en het maken van filmpjes. We kwamen toen op het idee om LOB en medialeren met elkaar te combineren.’

 
Documentaire en instructie

In de jaren die volgden, werd in nauwe samenwerking een lesprogramma ontwikkeld en steeds aan de praktijk bijgesteld. Leerlingen van De Hef maken in het eerste en tweede leerjaar filmpjes over wie ze zijn, waar ze goed in zijn en over wat ze later willen worden. ‘Het gaat om filmpjes in verschillende vormen’, vertelt Suzanne Hijstek van Rotterdam Vakmanstad. ‘Het filmpje over “Wie ben ik?” is bijvoorbeeld in de vorm van een documentaire. En de film over “Wat kan ik?”, is een instructievideo.’

Reflectie

De scholieren leren alle vaardigheden om goede filmpjes te maken, maar de film op zich is niet het eindproduct. ‘Film is een instrument om mee te reflecteren’, vertelt Suzanne. ‘Een film zelf is een daad van reflectie. Je maakt je eigen ervaringen ermee zichtbaar. Het maakt zichtbaar wat je wil, wat je kan en wat je interesses zijn. Vervolgens kun je de film aan mensen laten zien en er over praten.’
‘Niet alle ouders spreken met hun kinderen over wat ze later willen worden,’ vult Anton Brand aan. ‘De filmpjes worden daarom ook gebruikt om aan de ouders te laten zien en daar samen over te praten. Zo’n film kan een goede aanleiding zijn.’



Leefwereld vergroten

Alle betrokkenen benadrukken tijdens de bijeenkomt het belang van een goed LOB-lesprogramma om leerlingen gelijke kansen te geven in hun ontwikkeling. Sylvia Wiegers, manager Onderwijs van SKVR: ‘Het is belangrijk dat de school helpt de leefwereld van leerlingen groter te maken dan ze van huis uit meekrijgen. Op die maner krijgen leerlingen meer kans te ontdekken waar ze goed in zijn en welke mogelijkheden er zijn om hun talenten toe te passen.’

Eye-catcher

Een echt eye-catcher tijdens de bijeenkomst is een video waarin twee leerlingen vertellen welke stappen ze willen nemen om te ontdekken waar ze goed in zijn. Dit zijn onder andere: jezelf observeren en mensen uit je omgeving vragen naar wat ze denken waar je goed in bent.
‘Het was best moeilijk om te maken’, vertelt één van de leerlingen. ‘Over deze video hebben we bijna twee uur gedaan. We maakten steeds fouten. Maar we hadden ook veel lol.’
Ze zegt veel aan LOB Medialeren te hebben gehad. ‘Ik wist lang niet wat ik wilde. Eerst wilde ik architect worden, daarna stewardess... Maar nu denk ik toch dat ik in de jeugdzorg wil. Mijn ouders zijn niet zo dat ze vaak aan mij vragen wat ik wil. Het is daarom goed dat er op school veel aandacht voor is. Het heeft me meer aan het denken gezet en ervoor gezorgd dat ik beter om mij heen ging kijken.’


Meer info
Meer informatie en de publicatie “Op verhaal komen; LOB Medialeren op De Hef” zijn beschikbaar bij Rotterdam Vakmanstad en SKVR.

Bron: ROM, door Renate Mamber