‹ vorig bericht   bericht 3 van 112   volgend bericht ›

6 september 2021

Lesgeven met een koksbril

18 jaar lang was Mark van Zoest kok in verschillende Rotterdamse restaurants. Toen hij toe was aan wat anders stond hij voor de keuze: voor zichzelf beginnen of het onderwijs in. Mark koos voor het laatste en geeft inmiddels al een paar jaar les op OBS de Schalm. Ook zet hij zich een dag in de week in voor Rotterdam Meestert.


‘Bij Rotterdam Meestert komen we op voor meesters.’ begint Mark zijn verhaal. ‘Niet om een seksestrijd te voeren, maar om op te komen voor ons vak. Het imago moet veel beter. Het is namelijk een bizar gaaf beroep. Ik vraag me echt af waarom er niet meer mensen leraar zijn.’ Rotterdam Meestert is gebaseerd op de documentaire van Schorem Barbiers waarin de mannen hun vak uitdragen op een inspirerende en unieke manier. ‘Bij Rotterdam Meestert doen we het, net als de mannen van Schorem, op onze eigen manier.’ gaat Mark verder. ‘We zijn een echte community waarin we zoeken naar oplossingen voor de problemen die er zijn in het onderwijs. Alleen in plaats van meegaan in de frames die tegenwoordig worden opgeworpen proberen wij elkaar te helpen en naar praktische oplossingen te zoeken.’

1 ½ Meester

Een van die praktische oplossingen is wat Mark betreft om meer handen en hoofden voor de klas te zetten. ‘En dan niet naast de groep, maar er middenin. Tijdens een studiereis naar Scandinavië heb ik gezien dat dat werkt. Zelf breng ik dit binnen 1 ½ Meester in de praktijk. Zo neem ik regelmatig een kijkje in de keuken van andere meesters. Hier doe ik kennis en ervaring op, ik help andere meesters ermee en het is goed voor het versterken van het netwerk. Een win-win situatie dus.’

Vliegend door de pabo

Toen Mark besloot dat hij in het onderwijs wilde werken besloot hij de volledige deeltijd pabo te doen. Mark: ‘Om een goede leraar te worden moet je vlieguren maken. Ik koos daarom voor de volledige opleiding in plaats van de verkorte. Ik deed dat terwijl ik ook nog als kok werkte. Het was druk maar dat maakte mij niet uit. Ik was en ben zwaar gemotiveerd om een onderscheidende leerkracht te worden (de fijne kneepjes van het vak te leren: niet mijn woorden). Ik ben nog altijd blij dat ik die keuze heb gemaakt.’

Lesgeven met een koksbril

Ook zijn ervaring als kok helpt Mark bij het lesgeven. ‘Als kok vind ik het belangrijk dat iets goed en onderscheidend is. Dat probeer ik mee te nemen in mijn lessen. Ik zie mijn lesdag dan ook als het menu en de vakken als de gangen. Binnen de gangen is variatie en structuur belangrijk. Mijn lessen zijn daardoor niet standaard maar gedurfd. Mijn motto is: leren durven, durven leren. En daardoor worden mijn lessen steeds beter.’ sluit Mark zijn verhaal af. 

Bron Onderwijs010