‹ vorig bericht   bericht 3 van 160   volgend bericht ›

22 augustus 2022

Officiƫle start van het schooljaar op De Catamaran

Wat een mooie start van het nieuwe schooljaar! Twee ministers waren te gast op twee van onze scholen om met ons te vieren dat de kinderen weer naar school gaan. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) opende het schooljaar op de Prins Alexanderschool (daarover lees je hier meer). En minister Wiersma van OCW opende het schooljaar op De Catamaran.

Let even speciaal op het meisje in de gele jurk, want die kun je nog terugzien (RTL Nieuws, 22/08, 19.30 uur). Zij werd gevolgd door RTL Nieuws voor een item over de toegevoegde waarde van de rijke schooldag. Zij vertelde bijvoorbeeld over de meters die zij heeft kunnen maken op het gebied van rekenen, doordat er docenten van buitenaf op school extra met haar zijn gaan oefenen. Dank ook aan Campus Nederland voor de goede samenwerking om dit soort voorbeelden mogelijk te maken!

Unitonderwijs
De minister bezocht verschillende groepen. Hij maakte kennis met het unitonderwijs van De Catamaran. De kinderen van de bovenbouw zitten in grote groepen van verschillende leeftijden bij elkaar. En dit leidt niet tot onrust, maar juist tot rust en beter leren. Onze bestuursvoorzitter Renata Voss vatte het mooi samen met de woorden: “De Catamaran speelt met haar onderwijs succesvol in op de mogelijkheden en talenten van haar leerlingen. Ondanks een hoge schoolweging behaalt de school en behalen de leerlingen daarmee hoge resultaten.”

Lancering programma School & Omgeving
Het bezoek was ook meteen de lancering van het programma School & Omgeving. Daarmee krijgen tienduizenden leerlingen naast hun reguliere lessen op en rondom school extra activiteiten en ondersteuning aangeboden. Het is de bedoeling dat dit programma wordt uitgerold in de 130 gebieden waar dat het hardst nodig is. Natuurlijk zijn er veel regio’s, waaronder Rotterdam, waar al veel gebeurt in de samenwerking tussen school en omgeving. Vanochtend zijn vier Rotterdamse programma’s gepresenteerd die samen met enkele tientallen andere als zogenaamde ‘koploper’ zijn bestempeld. Met deze koplopers wordt gekeken wat het beste werkt en wordt een methode ontwikkeld waarmee op termijn veel meer leerlingen kunnen worden geholpen.